Idrottonline fasar ut benämningen: AKTIV I IDROTT
Det här behöver er skateboardförening få på plats innan den 27:e november!
Anmäl dig till den digitala träffen och få hjälp!
21/11. kl 18:00
Varför görs den här ändringen?
Vid RF-stämman 2021 fick Riksidrottsförbundet (RF) i uppdrag att se över begreppet Aktiv i idrott och en utredning inleddes. På grund av en otydlig definition, svaga incitament för administrationen på föreningsnivå och en otydlig ansvarsfördelning för hanteringen av information från externa föreningsadministrativa system har det visat sig att begreppet lider av låg datakvalitet.
Enligt utredningens rekommendation beslutade RF under hösten 2022 att begreppet Aktiv i idrott skulle fasas ut och att standardiserade rollkategorierna utövare, aktivitetsledare, organisationsledare, funktionär och övriga ska införas för att kunna beskriva och följa idrottsrörelsen.
Omfattas vår förening av detta?
Ja, eftersom alla skateföreningar har tillgång till och behöver ha ett uppdaterat medlemsregister på idrottonline är det obligatoriskt.
Om er förening använder sig av ett externt medlemssystem som synkroniseras med idrottonline såsom t.ex. laget.se, sportadmin eller matchi behöver ni inte göra mer än att se till så era medlemsuppgifter är uppdaterade innan den 27e november.
Okej, så vad behöver vi göra?
Ni behöver säkerställa att ert medlemsregister är uppdaterat i idrottonline och att personer med Aktiv i idrott-markering tilldelas en roll med idrottskoppling i någon av rollkategorierna utövare, coach eller föreningsledare (daglig drift).
HUr går det till?
Som tur är går det ganska fort om ni har administratörsbehörighet i IdrottOnline eftersom ni kan redigera flera medlemmar samtidigt. Spana in den här guiden!
OBS! Tänk på att inte ta bort befintliga roller från de som sitter i styrelsen.
Vi har aldrig använt idrottonline, hur gör vi då?
Om ni inte använt idrottonline tidigare behöver ni aktivera er idrottonline-sida. Läs mer här: https://www.rf.se/bidrag-och-stod/it-tjanster/idrottonline/aktivera-idrottonline
Har ni några tveksamheter kan ni kontakta idrottonline-supporten på 08-699 61 50 mån-tors 12:00-15:00 så hjälper dom er.
Vill ni få hjälp av oss att göra det åt er?
Kontakta er föreningsutvecklare!
Skicka ett mejl och uppge er huvudadministratörs inloggningsuppgifter till Idrottonline.
Ta reda på roller!
Skriv med vilka som sitter i styrelsen, det vill säga vem som är ordförande, kassör osv. Samt de personer ni önskar ska stå som coach eller föreningsledare
Vad händer sen?
Har vi alla uppgifter som krävs och ni hör av er i god tid ser vi till så allt är löst och att rollerna är ändrade innan den 27e november.
fler frågor?
Riksidrottsförbundet har samlat en sida med vanliga frågor och svar här:
https://www.rf.se/rf-arbetar-med/digitalisering/idrottsrorelsens-digitala-roller