SVERIGES SKATEBOARDFÖRBUND

ANDRA BIDRAGSFORMER

Förutom Skatelyftet och anläggningsstöd från ert lokala distriktsförbund finns det andra stiftelser och fonder att ansöka ekonomiskt stöd från. Allmänna Arvsfonden är den vanligaste.

Läs vilka krav som ställs från Allmänna Arvsfonden för att ansöka om stöd här.

Nedanför hittar ni lyckade projekt våra medlemsföreningar har genomfört med Allmänna Arvsfondens hjälp.

arvsfonden-logotyp-rgb-500x500

SKELLEFTEÅ
SKATEBOARDFÖRENING

Föreningen fick stöd av Allmänna Arvsfonden till en ny skatehall som de byggde tillsammans med Bryggeriet Bygg. Februari 2019 invigdes den och hallen har sen dess lockat mängder med åkare. Deras satsning på Systraskate är något som fått särskilt stort genomslag sedan hallen öppnades.

LJUSDALS
BETONGPARKSFÖRENING

Ljusdals betongparksförening är en intresseförening vars främsta mål från början var att bygga en betongpark. De fick hjälp av Allmänna Arvsfonden och gjorde ritningarna till parken tillsammans med Placed To Ride Skateparks. Byggnationen genomfördes senare av en lokal entrepenadfirma vilket var ett krav från kommunens sida för att främja det lokala näringslivet. Trots att företaget inte hade tidigare erfarenhet från skateparksbyggen blev skateparken riktigt bra. Parken invigdes i september 2016.

CHILLSKATE
MÖLNLYCKE

Chillskate i Mölnlycke som är en sektion inom föreningen Sjövalla FK, fick ekonomiskt stöd till en betongpark från Västra Götalandsidrotten, Härryda kommun, Frisksportens ungdomsförbund, Sjövalla FK och Allmänna Arvsfonden. Bygget och designen gjordes ihop med Bryggeriet Bygg. Parken invigdes april 2017.

SKÖVDE
SKATEBOARDFÖRENING

Skövde Skateboardförening fick 2015 stöd från Allmänna Arvsfonden för att utveckla ett projekt de kallar “Kul på hjul”. Projektet riktar sig till barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Tanken var att ge fler möjlighet att lära sig åka skateboard, förbättra konditionen, balans och rörelser – och även utvecklas socialt och få nya vänner. Med hjälp av Allmänna Arvsfonden fick de möjlighet att utveckla anpassade skatekurser, ledarskaps- och cirkelledarutbildningar. Projektet har varit en succé och föreningen har fortfarande regelbundna tider i skatehallen för “Kul på hjul”.

FLER FONDER & STIFTELSER
ATT SÖKA BIDRAG IFRÅN

Förutom Allmänna Arvsfonden finns det flera andra fonder och stiftelser att ansöka bidrag från. Några som riktar sig till idrottsverksamhet är bland annat Postkodsstiftelsen,
Idéer för livet,
Sparbanksstiftelsen m.fl. Allmänna Arvsfonden har listat ännu fler länkar till fonder, stiftelser och myndigheter här.

På bilden ser ni Decay-hallen i Skene som fick ekonomiskt stöd av Skandias stiftelse Idéer för Livet att bygga om deras skatehall.