Sveriges Skateboardförbund

PROJEKT STÖD IF

SKATELYFTET

Att utveckla verksamheten så att barn och unga
i åldern 7–25 år väljer att idrotta i förening och
stimuleras till ett livslångt idrottande i föreningsidrotten

Projektstöd IF är ett viktigt verktyg som ger föreningar och förbund stöd att vara med på en resa där vi tillsammans utvecklar svensk idrott mot 2025. Nedanför ser ni de olika kategorierna ni kan ansöka om, har ni frågor eller vill diskutera idéer och projekt, tveka inte att ringa oss.

För att ni ska få en tydligare bild av er förening och verksamhet; gör en föreningsutvärdering genom att minst 3 personer från styrelsen/verksamhetsledare diskuterar och besvarar några frågor om föreningen. Besvara frågorna för att se var ni är bra på, vad ni inte är så bra på, få en bild av vart ni är i dag och vad ni bör göra för att nå era mål med föreningen.

KATEGORIER 2020

SÖKS VIA IDROTTONLINE

FÅ FLER UNGDOMAR ATT STANNA KVAR OCH ENGAGERA SIG I FÖRENINGEN

Målgrupp: Ungdomar i åldern 13–20 år.

Inriktning: Projektstödet ska användas till att främja och stärka en kultur där målgruppen vill engagera sig och vara kvar i föreningen.

Projekt ska/kan syfta till att: Utveckla eller implementera nya former för skateboardåkning generellt men också för tävling anpassat för målgruppen.

Anpassa skateytor och köpa in material som särskilt gör att målgruppen fortsätter att skejta.

Utveckla föreningsmiljön så att målgruppen upplever den som trygg, välkomnande och inkluderande.

UTBILDADE BARN OCH UNGDOMSLEDARE

Definition av aktivitetsledare: En ledare som planerar och genomför föreningens verksamhet riktad mot barn och ungdomar.

Målgrupp: Målgruppen ska vara aktivitetsledare för barn och ungdomar.

Inriktning: Projektstödet ska användas till att jobba för att all barn- och ungdomsverksamhet ska ledas av utbildade aktivitetsledare med kunskap om barn och ungdomars fysiska, psykiska, sociala och skateboard-specifika utveckling.

Exempelvis skateboard-specifika utbildningar som förbundets webbutbildning,  ledarutbildning, eller andra mer generella ledarutbildningar. Eller för deltagande i av förbundet sammansatta träffar kring att vara barn och ungdomsledare. Ni hittar dessa via knapparna.

Projektet ska syfta till: Att utbilda eller vidareutbilda de som är ledare för barn och unga inom er förening.

INKLUDERING OCH NORMMEDVETENHET

Definition av inkludering och normmedvetenhet: Att skapa inkludering handlar om att den som deltar eller vill delta i en verksamhet ska känna sig välkommen. Att den känner sig sedd, får ta del av gemenskapen samt känna att den har möjlighet att vara delaktig och kunna påverka utformningen. Exkludering är varje gång du/ni inte är inkluderande. Normmedvetenhet innebär förståelsen för hur normer (oskrivna regler) påverkar vår verksamhet och vilka som får eller inte får utrymme och hur det går att förändra.

Målgrupp: Föreningen och dess föreningskultur

Inriktning: Projektet ska öka inkluderingen och eller öka er normmedvetenhet i föreningen. Det kan vara genom satsningar på jämlikhet, jämställdhet men också att skapa en miljö där människor oavsett prestationsnivå eller social status får likvärdiga möjligheter att påverka- och delta i föreningens verksamhet.

Exempelvis: utbildning, prova-på verksamhet med gratis lånebrädor i skatehallen/parken, föreläsningar, utbytesresor, tävlingar, eller projekt där underrepresenterade grupper får ta plats på sina villkor med mål att alla oavsett kön, bakgrund, hudfärg, ålder eller funktion kan åka tillsammans.

Projektet ska syfta till: Att göra föreningen mer inkluderande och eller normmedveten. Om ni som förening vet ATT ni vill skapa en jämställd och inkluderad verksamhet men inte vet HUR, kontakta oss på förbundet så hjälper vi er att hitta metoder som hjälper er i rätt riktning. Vi vill även tipsa om våra vänner och jämlikhetsexperter på Makeequal.se som erbjuder utbildning/workshop hos er förening som ni kan söka stöd via Skatelyftet för att genomföra.

ANNAT

Om ert projekt sträcker sig över fler kategorier eller om ni på ett annat sätt ser att ni kan nå målen enligt kriterierna kan ni ansöka i kategorin annat.

" ALWAYS BE CREATIVE "

SÖKS VIA ERT RF-SISU DISTRIKT

Genom ert medlemsskap i Sveriges Skateboarförbund är ni automatiskt en del av ert lokala distriktidrottsförbund, RF-Sisu

STÄRK IDROTTEN I
IDROTTSVAGA OMRÅDEN

Målgrupp: Målgruppen ska vara barn och ungdomar som bor i idrottssvaga områden.

Definition av idrottssvagt område: Ett område kan i detta sammanhang betraktas som idrottssvagt utifrån graden av idrottsförenings-deltagande och/eller att det finns särskilda utmaningar för idrottsföreningarna i området utifrån ett geografiskt perspektiv. RF-SISU distrikten avgör med beaktande av detta vilka områden som ska anses vara idrottssvaga i respektive distrikt.

Inriktning: Projektstödet ska användas till att stärka och utveckla idrottsföreningar i att bedriva förenings- och idrottsverksamhet som riktar sig till målgruppen. Medel ska beviljas föreningar som arbetar med angiven målgrupp och antingen är verksamma i idrottssvaga områden eller avser att göra insatser i idrottssvaga områden.