Pressmeddelande

OS i Paris 2024 välkomnar skateboard som OS-gren

Nu är det klart att skateboard är med på det officiella OS-programmet i Paris sommaren 2024!
Det är disciplinerna park och street som är aktuella och förutom skateboard så har även surfing, klättring och breaking blivit invalda att delta i de olympiska spelen.

Pressmeddelande från internationella förbundet World skate.

För att uppdatera er som inte varit med i alla OS-svängar sen innan tar vi det från början.
OS Tokyo 2020
Skateboard är med som en tillfällig sport på programmet i OS i Tokyo. På grund av pandemin kunde inte kvarstående kvaltävlingarna slutföras och inte heller blev det något OS i sig. Tävlingarna har skjutits upp till 2021 och öppningsceremonin är planerad att hållas den 23 juli 2021.
Sverige har flera grymma skateboardåkare som har kört kvaltävlingar i park och street med mål att nå till OS. Totalt finns det kvalplatser till 20 tjejer och 20 killar per disciplin, kvalplatserna styrs även av representation per världsdel, värdland och max 3 personer från samma land.

Bäst har det gått för Oskar Rozenberg Hallberg som tidigare vunnit både VM och som idag har en 14:eplats på världsrankingen. Om OS skulle gå av stapeln idag är det han som skulle representera Sverige. Dock är kvalet inte klart ännu, så en spännande fortsättning följer.
Se den aktuella världsrankingen här.

OS Paris 2024
Skateboard Street och Park kommer att vara med som discipliner där 22 tjejer och 22 killar i vardera disciplin kommer att göra upp om titlarna.
För att vara med och tävla i OS gäller det att först kvala nationellt, SM och andra tävlingar som förbundet beslutar om. Prispallen ger höga poäng och öppnar upp möjligheter för att representera Sverige på internationella kvaltävlingar.

I Sverige har vi flera åkare på internationell nivå och fler är på väg upp, inte minst de yngre åkarna som redan visat framfötterna och som kommer vara på en helt annan nivå när det blir dags för kval.
Framtiden ser ljus ut!
#RoadToParis2024